Pro základní funkčnost, zpříjemnění používání webu, analytické účely a v případě udělení souhlasu také pro účely cílení reklamy využíváme soubory cookies. Nastavení vlastních preferencí cookies můžete kdykoli upravit odkazem ve spodní části stránek.

logo    ESK - modely   výroba modelů a kolejišť   laserové řezání a gravírování,výroba obtisků,výroba upomínkových předmětů 

 

Nabízíme výrobky od všech známých světových výrobců.

Jestli že jste zde nenašli Vámi požadovaný typ,
kontaktujte nás prosím na adrese
elektroesk@elektroesk.cz
a my Vám pošleme cenovou nabídku i s termínem dodání.

KONTAKTY

ESK- modely I.Karlíčková
Riegrova 338
552 03 Česká Skalice
tel: 732 988 297 / 603 254 067
fax:
napište nám
prodejni doba
pondělí - pátek 11 - 18 hodin

ANKETA

Jaké nové laserové stavebnice naší výroby by jste si přáli

roubenné domky roubenné domky 26% rodinné domky rodinné domky 16% drážní stavby drážní stavby 53% mosty mosty 5%

NEJPRODÁVANĚJŠÍ

Modelářské dílny pro děti i zkušené modeláře pořádá

logo Modelářské centrum

vice informací získáte

na webu nebo

na tel. 491 453 009

paní Ivana Karlíčková

 

Spolupracujeme

s modelářskými kluby

logo pečky

zahradní železnice zásmucka

logo_3b

zababov

jaromo

ZBOŽÍ V AKCI


Modelářské centrum » návody pro modelovou železnici » Elektronika - regulátor jízdy
Regulace rychlosti modelové železnice

Toto povídání jsem sepsal proto, že se elektronikou na kolejišti moc modelářů nezabývá a užitečné nápady chybí.

Pokusme se podivat na elektroniku na kolejišti z pohledu člověka, který si rád nějaké to elektronické zařízení sám rád vyrobí. Továrních výrobků je hodně, ale ne vždy musí vyhovovat.

Máte- li na kolejišti několik nezávyslích okruhů je potřeba vyřešit jednoduše a bezpečně napájení, aby bylo možnost mezi jednotlivými okruhy přejíždět. A každý okruch nezávisle regulovat a měnit směr jízdy. A zde najdete jeden z  návodů  jak tento problém vyřešit.

 

Regulace rychlosti a ovládání směru jízdy

Na zdroj jsem použil  transformátor 230/12V 5A a zabudoval do přístrojové krabice. Desku pro regulaci jsem také vyškrabal. Na každý okruh mám samastotnou regulaci odlišenou barevně. Regulace rychlostí je pomocí regulátoru LM317. Zapojení je jednoduché, jak je vidět na obrázku.

LM 317regulator napeti

Obvod LM317 je proti zkratu jištěn vlastní ochranou , ale pro jistotu jsem použil jako ochranu žárovku, není to sice nejmodernější řešení, alé já tento systém používám od roku 1979 a zatím mě nezklamal.
Do zdroje jsem zabudoval měřící displej napětí, abych si pomocí spínacích tlačítek mohl ověřit, zda jsou napětí v různých okruzích podobná.
Tato funkce je dobrá, když přejíždíte z jednoho okruhu do druhého.

zdroj

zdroj

Pro ovládání směru jízdy lze použít páčkový přepínač , ale já jsem použil jednoduchý klopný obvod , který jsem použil i pro ovládání přestavníků (popis je v kapitole jednoduchý KO). Signalizace polarity je na ovládacím panelu světelnými diodami vedle tlačítek pro změnu jízdy vlaků. Všechna tlačítka 5 okruhů jsou vedle sebe, aby bylo patrné, jestli je stejný směr jízdy při přejíždění z okruhu na jinný okruh.

ovladaci pult + zdroj ovladaci pult

 

 


NÁZORY A DOTAZY NÁVŠTĚVNÍKŮ

imgregulace jizdy imgplosinar img01.03.2013 21:28
img img imgimgRe: regulace jizdy imgOlda img30.03.2013 07:08
img img img imgimgRe: Re: regulace jizdy imgsvoda img13.03.2014 19:08