Logo

Vratná smyčka

Zapojení vratné smyčky již bylo publikováno vícekrát v různém provedení- od diod až po bistabilní relé.

Jednoduchá zapojení mají sice omezenou funkci, ale snadno se sestaví. Pro otáčení vlaků na smyčce jsem realizoval i elektronický obvod řízení vratné smyčky, které umožňují jízdu vlaku ve smyčce, včetně samočinného stavění výhybky. Používám klasické napájení diodovým můstkem a samostatné diody D, která zajišťuje zastavení vlaku a čekání na otočení polarity napaječe pro výjezd ven ze smyčky.

vratná smyčka

POPIS FUNKCE :

Vlak projede přes vyhybku rovně a vjede na úsek napájený přes diodový můstek , aby byla vždy zachovaná správná polarita při průjezdu vratnou smyčkou.

Vlak přejede přes kolejový kontakt K1 , kontakt sepne klopný obvod, který automaticky přepne polaritu na hlavní trati. Klopný obvod (podle typu přestavníku) dá impulz pro přehození vyhybky.

Vlak přejede přerušený úsek, hlídaný diodou, bez zastavení zpět na hlavní trať. Odizolovaný úsek slouží jako pojistka, kdyby se nezměnila polarita na hlavní trati.

Kolejový kontakt musí být ve větší vzdálenosti od vyhybky než je nejdelší vlaková souprava.

 

Celé zapojení lze i realizovat bez kolejového kontaktu a klopný obvod (pro změnu polarity) připojit a ovládat současně s přestavníkem vyhybky. Dokud se nepřestavý vyhybka nezmění se polarita a vlak zastavý na přerušené koleji spínané diodou.

Logo
Ivana Karlíčková
Po.- St.: po telef.dohodě Čt. - Pá. 13 - 18 hod.
Vytvořeno na Eshop-rychle.czEshop-rychle.cz