- Úvod
- Modelářské centrum
- návody pro modelovou železnici
- Jak na ? základní konstrukce
Před začátkem stavby modelového kolejiště je potřeba si hlavně ujastnit, jaké velký panel budeme stavět. Jestli máme celou místnost nebo jenom část místnosti. Musíme se zamyslet i nad takovými drobnostmi jako je manipulace s kolejištěm z důvodu vykolejení vlaků, poruchy na elektroinstalaci a nebo z důvodu malování místnosti. Bude-li se stavět panel větších rozměrů je dobré se zamyslet nad tím, jestli by nebylo vhodné kolejiště rozdělit do několika menších modulů.
Dřevotřísková deska
Nejrozšířenějším způsobem základu kolejiště je asi 2 - 3 cm silná dřevotřísková deska, na kterou se staví krajina. Výhoda je pevný základ, který se nekroutí a příznivé pořizovací náklady. U stavby se musí více počítat, jak vyřešit přístup do tunelů. Nevýhoda je větší hmotnost konstrukce kolejiště. Dřevotřískové desky se prodávájí o rozměrech 2750×2070 mm a 2750×1830 mm.
Polystyrenový základ
Zajímavým způsobem jak vytvořit základ pro kolejiště je použití polystyrenové kostky např. o rozměrech 200x100x5 cm , nebo tloušky 10 cm. Z této kostky se přímo vyřeže základ krajiny celého kolejiště. Výhoda je nízká hmotnost, příznivá cena. Tímto způsobem nelze stavět velké kolejiště. Kostku si musíte slepit z menších desek a nebo se obrátit na výrobce polystyrenu a domluvit se na polystyrenové kostce na zakázku jako v tomto případu.
Rám z dřevěných trámků
Pro velké kolejiště je vhodné postavit si dřevěný rám s roštem, na který se bude stavět celá konstrukce krajiny kolejiště. Výhoda je pevná konstrukce a možnost pevně spojovat moduly k sobě. Celá konstrukce umožňuje pohodlný přístup do tunelů spodem skrz rošt konstrukce. Rošt umožňuje i přehledné řešní elektroinstalace. Nevýhoda je pracnější konstrukce a vyšší pořizovací nálady na vysušené dřevo.
Hliníková konstrukce
Pro náročnější modeláře se vyrábějí i hliníkové konstrukce, které se používají místo dřevěného rámu. Tyto konstrukce například vyrábí firma NOCH. Výhody jsou v modulovém systému , velké variabilnosti a malé hmotnosti. Umožňuje několika podlažní kolejiště, snadný přístup do tunelů ze spodu jako u dřevěného roštu.
Hodně štěstí a radosti při stavbě kolejiště.