- Úvod
- Modelářské centrum
- návody pro modelovou železnici
- návěstidla 1 - 2 světla
XX-100 - Samostatná předvěst
Návěstidlo samostatná předvěst je návěstidlo, které předvěstí návěst následujícího hlavního návěstidla (vzdálenost mezi samostatnou předvěstí a hlavním návěstidlem musí být nejméně: 400m pro tratě s rychlostí do 60km/h, 700m pro tratě s rychlostí 60 – 100km/h, 1000m pro tratě s rychlostí 100 – 160km/h)
Předvěst stojící před vjezdovým, cestovým nebo odjezdovým návěstidlem je označena tabulí s šikmými překříženými pruhy. Předvěst stojící před oddílovým a krycím návěstidlem je označena tabulí s překříženým vodorovným a svislým pruhem. Před předvěstí se umisťují po 100 metrech tabule se čtyřmi, třemi, dvěma a jedním pruhem upozorňující na blížící se předvěst. Toto návěstidlo je možné umístit například před vjezdovým návěstidlem, na kterém nelze zobrazit návěst “Volno” Tato situace může vzniknout při vjezdu do stanice do které se vjíždí z odbočky, tedy sníženou rychlostí..
Světelná návěstidla se ve skutečném provozu používají i různě tvarovaná nebo zmenšená. Většinou tomu tak bývá z prostorových důvodů (na nástupištích, v obloucích tratě apod.)Takto upravená návěstidla lze rovněž vyrobit.
Zde je několik variant:
100 101 102 1003 1004 1013 1014 1023 1024 105
XX-110 - Cestové návěstidlo
Cestová návěstidla se umisťují na dopravních kolejích určených pro projíždění vlaků mezi jednotlivými částmi rozsáhlejších stanic. Na tomto cestovém návěstidle svítí trvale návěst “VOLNO”
Toto návěstidlo bylo vytvořeno na základě objednávky a ve skutečném provozu se nepoužívá
(pokud máte informace o použití tohoto návěstidla ve skutečnosti prosím kontaktujte mne a já je zde doplním ,děkuji)
110 111 112 1103 1104 1113 1114 1123 1124 115
XX-120 - Cestové návěstidlo
Cestová návěstidla se umisťují na dopravních kolejích určených pro projíždění vlaků mezi jednotlivými částmi rozsáhlejších stanic. Na tomto cestovém návěstidle svítí trvale návěst “STŮJ”a je možné ho umístit pouze u slepé (kusé) koleje, kde je potřeba zvýraznit ukončení této koleje.
Světelná návěstidla se ve skutečném provozu používají i různě tvarovaná nebo zmenšená. Většinou tomutak bývá z prostorových důvodů (na nástupištích, v obloucích tratě apod.)Takto upravená návěstidla lze rovněž vyrobit.
Zde je několik variant
120 121 122 1203 1204 1213 1214 1223 1224 125
XX-200 - Samostatná předvěst opakovací
Návěstidlo samostatná předvěst opakovací je návěstidlo, které se zřizuje tam, kde nelze dosáhnout předepsané dohlednosti hlavního návěstidla nebo kde je to potřeba z jiných důvodů. Opakovací předvěst stojící před vjezdovým, cestovým nebo odjezdovým návěstidlem se neoznačuje tabulí jako samostatné předvěsti.
Tuto samostatnou opakovací předvěst je možné použít např. místo samosatné předvěsti ( kat.č.100) tam ,kde z prostorových důvodů není možné použít právě tuto předvěst nebo pro zopakování návěsti z předchozí samostatné předvěsti.
200 201 202 2003 2004 2013 2014 2023 2024 205
XX-210 - Samostatná předvěst
Návěstidlo samostatná předvěst je návěstidlo, které předvěstí návěst následujícího hlavního návěstidla (vzdálenost mezi samostatnou předvěstí a hlavním návěstidlem musí být nejméně: 400m pro tratě s rychlostí do 60km/h, 700m pro tratě s rychlostí 60 – 100km/h, 1000m pro tratě s rychlostí 100 – 160km/h)
Předvěst stojící před vjezdovým, cestovým nebo odjezdovým návěstidlem je označena tabulí s šikmými překříženými pruhy. Předvěst stojící před oddílovým a krycím návěstidlem je označena tabulí s překříženým vodorovným a svislým pruhem. Před předvěstí se umisťují po 100 metrech tabule se čtyřmi, třemi, dvěma a jedním pruhem upozorňující na blížící se předvěst.Tato samostatná předvěst se nejčastěji používá pro předvěstění návěstí na vjezdových návěstidlech před stanicí.
Světelná návěstidla se ve skutečném provozu používají i různě tvarovaná nebo zmenšená. Většinou tomu tak bývá z prostorových důvodů (na nástupištích, v obloucích tratě apod.)Takto upravená návěstidla lze rovněž vyrobit.
Zde je několik variant
210 211 212 2103 2104 2113 2114 2123 2124 215
XX-220 - Cestové návěstidlo
Cestová návěstidla se umisťují na dopravních kolejích určených pro projíždění vlaků mezi jednotlivými částmi rozsáhlejších stanic. Toto návěstidlo je možné použít u dopravních kolejí koncových či úvraťových stanic, ze kterých není možný odjezd na širou trať a odjezd je řešen jen v posunovém režimu.
220 221 222 2203 2204 2213 2214 2223 2224 225
XX-230 - Seřaďovací návěstidlo
Seřaďovací návěstidla se většinou nepoužívají ve stanicích se starším zabezpečovacím zařízením,s nižší frekvencí provozu, kde veškerý posun zajišťují lokomotivy manipulačních vlaků a tam, kde není předpoklad, že by posun ohrožoval vlakovou cestu jiného vlaku. Souhlas k posunu dává výpravčí a jízda vozidel se řídí ručními návěstmi. U starších zabezpečovacích systémů se seřaďovací návěstidla používala hlavně v místech, kde se z části stanice určené pro posun (koleje pro řazení vlaků, pro nakládku a vykládku, lokomotivní depo apod.) vjíždělo do dopravních kolejí.Ve většině stanic s reléovými zabezpečovacími zařízeními, které hlídají veškeré možné cesty jak pro vlak, tak pro posun, se seřaďovací návěstidla umisťují na všechna místa, kde je potřeba krýt vlakové cesty a také na místa, kde je potřeba posunový díl z nějakého důvodu zastavit nebo kde se často mění směr jízdy apod. Jsou závislá na hlavních návěstidlech, nejde tedy postavit posunovou cestu současně s vlakovou cestou pro vjezd nebo odjezd vlaku na stejnou kolej nebo v případech, kdy by se tyto cesty křížili. Seřaďovací návěstidla se umisťují u manipulačních kolejí. Na stožáru se střídají modré a bílé pruhy stejné šířky a návěstidlo platí jen pro posun (z manipulačních kolejí je odjezd na širou trať zakázán).
230 231 232 2303 2304 2313 2314 2323 2324 235
XX-240 - Vjezdové návěstidlo
Vjezdové návěstidlo platí jen pro jízdu vlaku, neplatí pro posun. Na stožáru se střídají červené a bílé pruhy stejné šířky. Vjezdová návěstidla kryjí stanici (odbočku) proti vjezdu vlaku z šité trati a ohraničují prostor stanice. Umisťují se na takovou vzdálenost od krajní výhybky, aby byl zajištěn dostatečný prostor (výtažná délka) pro posunující soupravu, protože při posunu posunující díl nesmí přejet za vjezdové návěstidlo. Místo kam nejdále může čelo posunující soupravy dosáhnout je označeno označníkem. U moderních zabezpečovacích zařízeních může být označník nahrazen seřaďovacím návěstidlem. V případě, že výtažná délka končí v tunelu, umisťuje se vjezdové návěstidlo před tunelem. Návěstní znaky, které vjezdové návěstidlo zobrazuje závisí na situaci ve stanici.
Toto návěstidlo je zjednodušené a je možné ho použít např. na lokálních tratích.
240 241 242 2403 2404 2413 2414 2423 2424 245
XX-250 - Odjezdové návěstidlo
Odjezdová návěstidla zakazují a povolují odjezd vlaku ze stanice. Podle důležitosti a frekvence dopravy ve stanici se staví na každém zhlaví jedno skupinové odjezdové návěstidlo přibližně v úrovni námezníku krajní výhybky (skupinové návěstidlo by mělo být doplněno čtvercovou deskou s černým orámováním, na desce je černý pruh směřující z levého dolního do pravého horního rohu.)
Pokud je skupinových návěstidel několik (pro účelně rozdělené skupiny dopravních kolejí), staví se před spojením kolejí každé skupiny. Ve stanicích s vysokou hustotou provozu se staví pro každou dopravní kolej samostatně. Odjezdová návěstidla se nestaví u kolejí manipulačních, protože z těch nesmí vlak odjet na širou trať. Světelná návěstidla osazená bílým světlem a stožárem označeným červenými a bílými pruhy nestejné šířky jsou odjezdová návěstidla sloučená se seřaďovacími a platí pro jízdu vlaku i posun.
Toto návěstidlo lze použít i jako cestové návěstidlo. Cestová návěstidla se umisťují na dopravních
kolejích určených pro projíždění vlaků mezi jednotlivými částmi rozsáhlejších stanic.Toto návěstidlo je zjednodušené a je možné ho použít např. na lokálních tratích.
250 251 252 2503 2504 2513 2514 2523 2524 255
XX-260 - Seřaďovací návěstidlo opakovací
Opakovací seřaďovací návěstidlo je návěstidlo, které je zřizováno pro potřebu předvěstění návěsti
světelného seřaďovacího návěstidla, v případě nepříznivých rozhledových poměrů. Seřaďovací návěstidla se většinou nepoužívají ve stanicích se starším zabezpečovacím zařízením, s nižší frekvencí provozu, kde veškerý posun zajišťují lokomotivy manipulačních vlaků a tam, kde není předpoklad, že by posun ohrožoval vlakovou cestu jiného vlaku. Souhlas k posunu dává výpravčí a jízda vozidel se řídí ručními návěstmi. U starších zabezpečovacích systémů se seřaďovací návěstidla používala hlavně v místech, kde se z části stanice určené pro posun (koleje pro řazení vlaků, pro nakládku a vykládku, lokomotivní depo apod.) vjíždělo do dopravních kolejí.
Ve většině stanicích s releovými zabezpečovacími zařízeními, které hlídají veškeré možné cesty jak pro vlak, tak pro posun, se seřaďovací návěstidla umisťují na všechna místa, kde je potřeba krýt vlakové cesty a také na místa, kde je potřeba posunový díl z nějakého důvodu zastavit nebo kde se často mění směr jízdy apod. Jsou závislá na hlavních návěstidlech, nejde tedy postavit posunovou cestu současně s vlakovou cestou pro vjezd nebo odjezd vlaku na stejnou kolej nebo v případech, kdy by se tyto cesty křížili. Seřaďovací návěstidla se umisťují u manipulačních kolejí. Na stožáru se střídají modré a bílé pruhy stejné šířky a návěstidlo platí jen pro posun (z manipulačních kolejí je odjezd na širou trať zakázán).
260 261 262 2603 2604 2613 2614 2623 2624 265